Faire la promotion d’un blog (la promo qui ne coûte rien)

juillet 8, 2008 à 12:43 | Publié dans Social Networking | Laisser un commentaire

Je vous glisse ci-dessous au passage l’email que j’ai envoyé à la responsable des blogs chez un de mes clients.

Contexte:
Elle fait du très bon boulot au niveau du contenu, mais ne fait rien pour promouvoir son blog et son contenu.
J’ai gardé le nom du blog et du client confidentiels. Vu que je n’ai pas demandé la permission de publier leur nom.

L’email commence ici:

Content is king on a blog, and you can’t succeed without content.
But it’s impossible to succeed with content only… unfortunately.

We pursue two goals with the XXX blog:
– refer traffic to XXX website
– increase credibility in the industry among medias, opinion leaders, investors…

In the last 365 days, we sent more than 300 people to XXX website. It’s small, especially when we consider that XXX website sent more than 1600 people to the blog in the same time period.
We have less than 20 subscribers – receiving the blog by email. This is another thing that can be improved.

So now that we have content we can be proud of, the next step consists in promoting the blog and its content « out there »…

Note de l’auteur: pour ce client j’ai compilé une liste de tous les sites Web, blogs, forums, réseaux sociaux ayant une relation plus ou moins proche avec le site du client.
je conseille grandement l’établissement d’une telle liste à tout propriétaire de site Web car c’est le « building block » pour toute action d’acquisition de trafic « communautaire », c’est à dire, d’acquisition gratuite en allant taper dans les blogs, forums, sites web et réseaux sociaux.

Now that « out there » is defined, let me get into the « promoting » bit.

It’s quite logical in fact; you want other people to:
1) know about your blog
2) visit your blog
3) Send other people to your blog

There are two major tools in blogs that facilitate this process:

1) Comments
You visit another blog and you post a comment.
Comments are pretty much always moderated, which means the blog owner will see your comment. And if she accepts it, then her readers will view it as well.

Logically, simple rules apply:
– your comment needs to be interesting for the blog owner and her readers
– your comment should push people to visit your blog… this is the hardest part!
– your comment will result in more visits if you post it in a blog that has a lot of traffic

2) Pingbacks and trackbacks
They do pretty much the same thing. Here’s how it works:
a) you view an article from a blog that you like
b) you link to this blog article in a blog article that you write
c) if pingback is activated on both blogs, a link to YOUR article will automatically be placed below the blog article you wrote about
d) as a result, the author of the other blog will see you have written about her, as will her readers

This is where the theory stops.
Writing about other articles, commenting on other blogs, promoting the XXX blog and the XXX site, becomes the most important thing for our blog to take off.

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